Veerpont, waar is de overkant?

Overkant

De overkant is daar waar we niet zijn“, aldus Drs. P in zijn fameuze “heen en weer” lied. Die onbekende overkant biedt ook kansen. Een kans waar deze blog over gaat is het simpelweg herontwikkelen van de stille overkant om zo slim en snel naar de andere drukke overkant te komen.

In het oosten van Nederland is er rondom de grote rivieren nog wel wat te halen is als het gaat om vervoer over water & slimme mobiliteitsoplossingen. Veel binnensteden zijn perfect bereikbaar via het water. Denk maar aan de stadscentra van steden als Arnhem, Nijmegen, Zutphen, Deventer, Zwolle en Tiel. Ook zijn er vele leuke rivieroversteken met de veerpont mogelijk in andere plaatsen. De omrijfactor wordt zo de nek omgedraaid, fietsroutes kennen de mooiste tussenstop die er te bedenken is en vele scholieren kunnen uitslapen dankzij de pont. Een veerpont is als het ware een verlengd fietspad.

Mijn plan is, om juist op die plekken aan de overkant waar de pontjes aan- en afmeren, “iets” te gaan ontwikkelen om er iets leukers en mooiers van te maken. “Gebiedsontwikkeling” rondom veerponten dus met alle restricties die het water met zich meebrengt. Waalkades, IJsselkades en Rijnkades kunnen veel meer reuring krijgen als deze slim per pontje vanaf de overkant bereikbaar zijn. Verkeerskundig gezien zijn er grote voordelen te behalen door geparkeerde auto’s te weren uit het centrum en heel nabij aan de overkant te stallen, veilig en wel. Dus even de schijnwerpers op de overkant, daar waar we niet zijn.