Deze week mijn blog over verplaatsingspatronen in onze vrije tijd. Wat is er anno 2019 aan de hand? Waar zijn ze gebleven, die ouwe trouwe dagjesmensen? Ik ga er naar op zoek en kom met een verrassende conclusie: ze zijn er bijna niet meer of leven in een stroperige file zoals de ANWB heeft bedacht voor het komende Paasweekeinde.
Dagtrip vroeger
Vroeger, zeg vanaf begin jaren ’50, ging alles anders. De dag duurt net zoals nu 24 uur en ons landje is in opbouw. Woorden als leaseauto, laadpaal, energietransitie, klimaat, budgetvluchten, Tesla en Kruidvat-hotelbonnen die zijn er niet. Vooral die hotelbonnen zijn trouwens een drama, uitzoeken duurt langer dan de reis er naar toe en eenmaal aangekomen ben je altijd de papieren bon vergeten. Maar dit terzijde. De dagtrip in de jaren ’50 bestaat uit het huren van een auto voor 1 dag en daar kunnen dan altijd wel 6 personen in mee, drie voor en drie achter. De herkomst is thuis en de bestemming noemen we iets dat Veluwe heet. Als een Hollander drie of meer bomen ziet, heet het al snel een bos, dus succes verzekerd daar op de Veluwe. Tripjes zijn dagtrips, vroeg weg laat thuis en dan in eigen bedstee.
En ineens zijn we in het “nunamaals”
Om de blog kort te houden een reuzensprong naar het nunamaals. In vooral de maanden april tot en met oktober is de agenda van velen tegenwoordig een overvolle hutspot van (buiten)activiteiten. Ga maar na. Bezoek aan pretparken, festivals, campings, bungalowparken, verre oorden en familie zorgt voor veel mobiliteit. Zwarte Zaterdagen, de wachtrijen op Schiphol, de volle parkings bij stranden, wie kent ze niet? We zijn overal bereikbaar en kunnen overal iedereen bereiken. Maar wat hebben we onze herkomsten en bestemmingen ver uit elkaar getrokken en wat zijn we veel onderweg. Leuk toch want vrijwel iedereen is ver weg en dichtbij tegelijk! Verweggistan bestaat.
We leven in een vrij land we reizen ons “suv” naar zo’n beetje heel Europa of pakken de trein naar de luchthaven. Er is bijna geen trip meer waarbij je ’s avonds thuis in het eigen bed terug te vinden bent, hoeft ook niet. Laten we wel ons ervan bewust zijn dat dit alles gevolgen heeft en nog gaat krijgen voor hoe we met mobiliteit en bijbehorende problemen omgaan. Dit ga ik hier en nu niet voor u oplossen, wel doe ik een poging om aan te geven dat we door gewijzigde activiteitenpatronen ook heel andersoortige mobiliteitsvraagstukken krijgen.
Dagjesmensen oorzaak van fileleed?
Om de blog af te sluiten de ANWB er bijgehaald. De ANWB waarschuwt traditiegetrouw voor Paasfiles. In het weergegeven bericht van TV Gelderland lees ik dat het druk wordt, mede door dagjesmensen op de weg. Zelf heb ik het idee dat een groot deel van de fileproblemen niet veroorzaakt wordt door dagjesmensen. Door wie dan wel, ja dat zijn al die anderen, onderweg van eigen huis naar eigen 2e huis bijvoorbeeld. Onderweg met die hotelbon of terug van een te lang weekend in die witte schoenendoos, chalet genoemd. Lekker vrijstaand met iets te kleine stapelbedden, gelukkig was er WiFi en hadden we de fietsen mee.
Knetterdruk daar op die Veluwe, komt door al die dagjesmensen….