Het lijkt erop dat we nog maar 1 vijand hebben en dat is de file. Als de NPO een serie heeft over dit onderwerp onder de hashtag #strijdtegendefile dan is twitter te klein. De deskundigen melden zich en de operationele helden van Rijkswaterstaat zijn trots dat ze in beeld zijn. Terecht petje af voor deze weginspecteurs. Ja ik ben zo weg inspecteur….
Ook zien we tranentrekkende meerij-rapportages met vrachtwagenchauffeurs. Bijvoorbeeld die stoere Fries die ’s nachts al gaat rijden om in de Randstad op tijd bij de klant te kunnen leveren. Ik kan me die frustratie in de logistieke sector wel voorstellen. Kommer en kwel, dit land vergaat als we niet snel ingrijpen.
Vakmatig hoor ik dit soort verhalen al decennia lang en het lijkt erop hoe meer we studeren op files, hoe meer vertraging er is. Het beeldscherm van de 06 is dan het nationale afreageerkastje. En dat levert dan ook weer extra files op. Nog steeds zijn er bestuurders die denken dat ze kunnen rijden en typen tegelijk, helaas met ernstige gevolgen.
Ook de roep om meer infrastructuur is een gouwe ouwe. Voor de liefhebbers, zoek eens in oude Structuurschema’s Verkeer en Vervoer. Ons landje is daar met een kaarsrechte liniaal opgedeeld in een gridpatroon met overal dezelfde kwaliteit snelwegen, gegarandeerd filevrij. Bij complete realisatie had ik deze blog niet hoeven schrijven. Als je maar een deel van het grid aanlegt en de files laat ontstaan daar waar het betreffende autosnelwegplan plots “weg is”, tja dat frustreert. Ik noem er wegnummertje A15.
Waar ben ik dan voor? Nog meer wegen aanleggen, minder over de weg vervoeren, nog beter benutten, veiliger rijden en minder inzet incidentmanagement of de vraag naar vervoer vanuit jezelf beter reguleren. Kortom in deze blog ben ik bij mijn punt, het zogenaamde neusspray effect.
Mijn stelling is dat hoe meer neusspray je gebruikt als je verkouden bent, des te meer je het nodig hebt.Stel je bent verkouden en je staat in de file. Neusspray verlicht dan tijdelijk, de doorstroming wordt beter. De noodzaak om na te denken over de oorzaak van de file in de neus is ineens niet meer aanwezig. We rijden door, toch ineens weer verstopt. Nog meer neusspray geeft tijdelijk een betere doorstroming zowel in de holten als op de weg. Deze cirkelredenering is oneindig, deze blog niet.
Onderstaande tweet heb ik van Joost Beenker geleend, dank.