De trein staat centraal in deze blog, het eerste deel van de aanhef is aangedragen, ik heb er een wild plan aan vastgeplakt. Kijkend op de kaart van Nederland ben ik van mening dat er ruimte is voor ideevorming over nieuwe verbindingen. Of er al iemand is geweest die het al heeft bedacht, ik heb het niet gecheckt, het betreft een treinverbinding over de Afsluitdijk.
Nut en noodzaak, veel te duur, kan niet, eerst andere verbindingen aanleggen, alle bekende planningstermen zijn hier op los te laten. Eerst maar eens inzoomen op het waarom van dit plan. Een blik op de kaart van Nederland leert dat er een fijnmazig spoorwegnetwerk is. Aan de randen is die fijnmazigheid ver te zoeken en ik zoek in Noord-Holland en Friesland het randje op, van het spoorwegennet.
- Noord-Holland: twee kopstations
Kijk eens mee naar de spoorlijnen in Noord-Holland en de doodlopende spoorlijnen aldaar vanuit het noordelijk gedeelte van de Randstad. We zien eindstation Den Helder en eindstation Hoorn, sorry Enkhuizen daar gaat ook nog een boemel heen.
- Friesland: twee kopstations
De eindstations zijn hier Harlingen en Stavoren, wie is er niet geweest…. Station Stavoren is “van het vrouwtje van” en komt uit in de haven. Tja daar was vroeger reuring.
Als we nu eens de beide provincies via een spoorverbinding over de Afsluitdijk aan elkaar gaan knopen, dan ontstaat er een kansenkaart van hier tot Tokio. We hebben er een topattractie bij in de vorm van een kaarsrecht stuk spoorlijn van 40 kilometer. Dit is zelfs geschikt te maken als testbaan voor hyperloops of Maglevs (klopt dit WvG). De gemiddelde nuchtere Fries wordt, alleen als ie dat wil, in luttele minuten over de Afsluitdijk getransfereerd en dat met een snelheid van 400 km/uur. Op de lijn Amsterdam Noord Nederland is een nieuw speeltje voor de bedenkers van snelle spoorlijnen. Lelystad en Harderwijk hebben het nakijken, we hoeven geen discussie over een extra stop in Assen en in het geval van een Elfstedentocht heeft de NS een snelle verbinding on ICE. ’t Kan net….?